Stoel Yoga


Yoga is een geweldige manier voor ouderen om op een veilige manier hun fysieke en mentale gesteldheid te verbeteren. Het lijkt misschien een grote opgave om op latere leeftijd nog aan yoga te beginnen, maar dat is het niet. Zo kun je op iedere leeftijd en op ieder niveau yogalessen volgen, zelfs op de stoel.

Yoga verbetert je balans en stabiliteit
Een lelijke val op latere leeftijd kan grote gevolgen hebben. Zo breken veel ouderen hun heup. Daarom is het voor ouderen belangrijk om een goede balans te behouden. Veel yogahoudingen richten zich hierop en versterken tegelijkertijd de spieren die bijdragen aan meer stabiliteit. Yoga helpt ouderen niet alleen bij het voorkomen van vallen, zo helpt het hen ook bij het opstaan en herstellen van een mogelijke val.

Yoga maakt je flexibeler
De flexibiliteit van het lichaam neemt af naarmate je ouder wordt. Dit kan leiden tot fysieke beperkingen, klachten, en ongelukken. Het rekken en strekken tijdens yoga maakt je flexibeler en vergroot je bewegingsbereik. Hierdoor sta je (letterlijk) steviger in je schoenen en voel je je zelfverzekerder in het dagelijks leven.

Yoga maakt de botten en spieren sterker
Lichaamsbeweging is essentieel voor het behoud van sterke botten en spieren. Bij yoga heb je echter geen gewichten nodig om sterk te blijven of te worden. Hierdoor is yoga uitermate geschikt voor ouderen met osteoporose (zwakke botten) en voor ouderen die osteoporose willen voorkomen.

Yoga houdt je hersenen scherp
Het lichaam en de geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens yoga let je op je ademhaling en luister je naar je lichaam. Hierdoor voel je dat je in contact staat met jezelf, je omgeving, en de wereld om je heen. Dit meditatieve proces heeft positieve effecten op het brein. Hierdoor kun je helder nadenken en verminder je eventuele zorgen. De voordelen hiervan zijn vooral bij ouderen met dementie aanzienlijk.

Yoga maakt je gelukkiger
Yoga draagt op verschillende manieren bij aan een gelukkiger leven. Het bewegen helpt bij het loslaten van negatieve emoties en bewust ademhalen. Zo kalmeert het lichaam en mediteren doorbreekt angstige gedachten patronen. Daarnaast is het bijwonen van yogalessen tevens een wekelijks of dagelijks uitstapje. Dat levert ongetwijfeld leuke sociale contacten op!


€15,00 p.p. per 1 uursles (incl. materialen)





Stacks Image 2691
Stacks Image 2693